Buljongfondue

På det här sättet "lyxades" våran fredagskväll till, en buljongfondue, några fondue pinnar och massa massa grönsaker. Det var riktigt gott må jag säga, verkligen! Mamma och Magnus åt även kött till detta, marinerat på något speciellt sätt så det smakade extra gott sa dem. Vågar man tro på dem? Haha, receptet kommer från mattidningen allt om mat (men vi gjorde några ändringar) och är verkligen värt att testa säger jag bara!
Det funkar om man inte har en fonduegryta också. kolla bara på vår "fina" lösning när vi inte kunde hitta våran!

Hur många det är till? Det beror ju helt och hållet på hur mycket tillbehör har man till det, själva fonduen skulle kunna räcka till en hel arme tror jag. Det blir ju faktiskt ungefär en liter :o)


Buljongfondue
  • 1 liter vatten
  • 3 hönsbuljongtärningar
  • 4 citrongräs
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 tsk sambal oelek
  • 4 kaffirlimeblad
  • 1 dl japansk soja
  • 1 morot
     

1. Koka upp vatten och smula ner buljongen. Ta bort det torra på citrongräset, krossa roten och skär det i bitar. Skala och finhacka vitlöken. Skala och skär moroten i "mynt". 2. Blanda ner citrongräs, vitlök, sambal, kaffirlimeblad, morot och soja i hönsbuljongen. Låt stå och dra i kylen i 8 timmar. 3. Sila och hetta upp buljongen. Häll den i fonduegryta (eller liknande) och håll den varm. 4. Servera med olika grönsaker att doppa.


Anonym

brödet köpte jag på ica maxi, har bara stött på det där.. pröva nån ica, knäckebrödshyllan :)

2009-03-01 / 00:26:23
URL: http://timjan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback