Messmörskycklingbollar

Nu sitter jag här, väntar på att Jamie olivers nya program ska börja. Spännande :o)

Dagens middag kommer från fjällbrynt fast jag gjorde ändringen att jag tog kyckling istället för nötkött förjag gillar inte att äta det. Mycket gott blev de i alla fall. Vi hade (som alltid) problem att få bullarna runda så dem blev tillplattade istället. Men ni där ute borde göra dem till bollar. De blir så mycket vackrare då :o) Till gjorde jag en liten kesellaröra. Själv använde jag en salsa som hette yellow tomato, men det går säkert lika bra med vilken salsa som helst. Se till att den är stark bara.



Messmörskycklingbollar 4 portioner
  • 500g kycklingfärs
  • 0,5 dl vatten
  • 4 msk ströbröd
  • 2 ägg
  • 3 msk Fjällbrynt messmör
  • 1 gul lök, riven
  • 1 röd chili, urkärnad och finhackad
  • 1 krm malen kanel
  • 1 krm malen kryddpeppar
  • Salt och svartpeppar

  • 4 portioner bulgur
  • 1 buljongtärning
  • Chillipulver
  • 1 liten påse sallad
  • 100g körsbärstomater

  • 250g kesella
  • Svartpeppar
  • 1 tsk Citronsaft
  • 2 msk salsa

    1. Koka bulgur enligt förpackningen men tillsätt buljongtärning. Skölj salladen och hacka tomaterna. Blanda med bulgur och krydda med chillipulver. 2. Blötlägg ströbrödet i vattnet. Tillsätt färs, ägg, messmör, lök och kryddor. Blanda färsen och forma till små bullar. Stek köttbullarna i smör och olja. 3. Blanda kesella, peppar, citronsaft och salsa.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback