Valentinscones

Alla hjärtans dag, en jippo helg enligt mig (som inte har någon att fira med). Men lite småkul är det ändå att göra sig till lite extra för dem man tycker om, i mitt fall blir det då min familj. Jag ville ge dem en god och härlig frukost. Det blev nybakade scones med jordgubb och vanilj, vaniljsmaken blev helt perfekt. Inte söt som en bulle men ändå lite lite sötma som passade perfekt ihop med de torkade jordgubbarna. På hade jag mosad avocado, gurka krasse och örtsalt. Det blev jättegott verkligen! Sen testade jag ochså en med kung markattas salta jordnötssmör (som aldrig tar slut) men det blev inte lika gott, en aning sött. Med tanke på att brödet i sig är ganska sött passar det bättre med ett syrligt eller salt pålägg. Skulle nog kunna funka med creamcheese också. Mamma åt det med keso och hon tyckte det blev gott.

Vaniljpulver - det där ekologiska på burk. Inte socker!

  

Valentinscones 1 kaka


 

  • 2½ dl fullkornsvetemjöl
  • ½ dl vetemjöl
  • 1 dl vetegroddar
  • 1 dl torkade jordgubbar
  • Salt
  • vaniljpulver
  • 2 dl mjölk
  • ¼ dl flytande margarin 


1.
Sätt ugnen på 250º. 2. Blanda alla torra ingredienser. Hacka jordgubbarna till valfristorlek. Blanda ner. 3. Blanda ner margarin och mjölk, rör till en kletigsmet. 4. Klä en bakplåt med bakplåtspapper. Klicka ut smeten till en rund kaka. Skär ett kryss i den och picka den med en gaffel. 5. In i ugnen 20-25 min.


Johanna

Vad fina de blev!

2009-02-14 / 12:58:11
URL: http://sundig.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback