Mormors favvis

Detta är min mormors favorit kaka/tårta. Egentligen gillar hon ju alla kakor och liknande men när hon och mamma var i England en gång smakade de på en sånhär: Trifle cake. Dock är inte min en riktig då jag aldrig har ätit trifle. Men jag har på sätt och vis utgått ifrån saker jag gillar och proppat ner.
Anledningen till att vi gjorde dessa var att mormor firade sin födelsedag förrförra helgen och vi kunde inte komma upp då så istället bjöd vi dem på middag helgen efter hennes födelsedag (alltså förra helgen)



 6 portioner "trifle"

  • ½ sockerkaka
  • 2 burkar kesella
  • 2 msk ljust muscvadosocker
  • 1½ msk funlight orange
  • 1 krm vaniljpulver
  • 500g färska jordgubbar
  • 250g färska hallon

  • ½ kruka mynta
  • 50g vitchoklad med citrussmak

Gör såhär

1.
Blanda kesella, socker, saft och vaniljpulver i en skål och låt stå i kylskåp över natten.
2. Smula sönder sockerkakan. Skölj bären och skiva jordgubbarna.
3. Lägg i portionsskålar följande: Sockerkaka, jordgubbar, kesellaröra, sockerkaka, hallon.
4. Låt stå i kylskåp 1 timma innan servering. Garnera med finriven choklad och mynta.


Kalasgott

Mums! Trifle är verkligen smaskens!

2009-03-20 / 00:14:54
URL: http://kalasgott.blogg.se/
carolina

vilken sommarkänsla man får! låter ju jättegott, jag har alltid fått för mig att trifle inte är gott av någon anledning ;) hehe...

2009-03-20 / 10:40:51
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Umma

Englands desserter är inte att leka med! Ofta maffiga och kompakta, men ack så goda. :D



Men det där måste vara en "Lätt" variant?

2009-03-20 / 17:18:16
URL: http://umma.blogg.se/
Robert Pattinson Crew

va kul att du gillar bloggen och Rob :) btw, i mitt system försvinner sv kommenater för de är kopplat till en annan funktion, så om du vill att de ska synas, skriv inte sv, enklare för mig att hinna svara också, och jag förstår ändå :)

2009-03-21 / 16:22:46
URL: http://robertpattinson.blogg.se/
Mormor

Tänk att min favorit dessert som jag åt så mycket av både i England och gjorde sedan när vi kommit hem har hamnat på Mickis blogg.

Mickis hade gjort den lite nyttigare än vad jag gjorde. Hade glömt av den då det är över 40 år sedan så det blev en jättegod överraskning.

2009-04-07 / 09:59:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback