Yogurtbröd

Detta bakar vi väldigt ofta här hemma, eller jag bakar det åt min kära moder som aldrig har ork nog att göra det själv :o)
Detta var faktiskt det första grova brödet jag klarade av att äta (tidigare i mitt liv var det hönökaka som gällde) då det inte blir lika salt som de flesta grova bröd man köper och med ett perfekt tuggmotstånd. Sen är det ju gott med frön i bröd :o)
Sen är ju brödet så oerhört lätt att baka då det inte behöver jäsa alls.

Tips! Om du vill kan du byta ut hälften av vetemjölet mot sojamjöl för ett proteinrikare bröd.


  


Yogurtbröd 2 limpor


1 liter lättyogurt
• 5 tsk bikarbonat
• 1½ tsk salt
• 4 dl fullkornsvetemjöl
• 5 dl grahamsmjöl
• 2 dl vetekli
• 2 dl fiberberikade havregryn
• 2 dl vetegroddar
• 1 dl grovt rågmjöl
• 1 dl linfrön
• 1 dl solroskärnor
•  Margarin
• Sesamfrön

1. sätt ugnen på 175°. 2. Blanda yogurt, bikarbonat och salt. 3. blanda ner de andra ingredienserna. 4. Smörj 2 brödformar och strö sesamfrön i dem. 5. Fördela degen i de två formarna och ställ in i nedre delen av ugnen i 1½ timma.
6. Låt svalna av på galler under en bak-duk


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback