Grova thékakor

Medans gårdagens bröd låg på jäsning, vilket det gjorde ganska länge, passade jag på att baka ett gäng snabba, grova thékakor. De blev hur goda som helst kan jag lova! Jag valde rågsikt istället för vetemjöl den här gången då jag tycker att det ger en såå mycket godare smak. Nästan nötig fast samtidigt diskret (?)
Hur som helst blev dessa väldigt goda. Själv åt jag dem med kalkonpastrami. Men godast blir de med några skivor ost och någon god marmelad eller curd. Mums säger jag bara!


  • 50g smör eller margarin
  • 2 dl mjölk
  • 25g jäst
  • 1 msk socker
  • 2 krm salt
  • 2 dl grahamsmjöl
  • 2 ½ - 3 dl rågsikt
  • Vetemjöl till utbakning

Gör såhär

1. Smält smöret/margarinet i en kastrull och häll över mjölk. Rör om och värm tills det är 37º varmt.
2. Smula jästen i en skål och häll över mjölkblandningen. Rör om med en träsked tills jästen har löst sig. Tillsätt socker, salt, grahamsmjöl och 2½ dl rågsikt. Arbeta med sträslev tills degen blir smidig. Tillsätt eventuellt mer mjöl om det behövs.
3. Låt degen jäsa under bakduk 10 minuter. Sätt ugnen på 250º.
4. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och arbeta tills den släpper från bordet utan mjöl. Rulla degen till en längd och dela den i 6 lika stora delar.
5. Forma delarna till runda bollar och platta sedan till dem till kakor. Lägg dem på en klädd bakplåt. Picka dem med en gaffel och pudra över lite vetemjöl. Grädda kakorna 8-10 minuter.


Robert Pattinson Crew

haha nää de där är verkligen en het bild på honom :D

2009-03-23 / 22:38:12
URL: http://robertpattinson.blogg.se/
I Nadjas kök

Tack för din kommentar, uppskattar det jättemycket. Vilken trevlig blogg du har :D, många go'saker.



Ha en fin dag,

Nadja

2009-03-24 / 07:23:29
URL: http://nadjasculiness.wordpress.com
Sandra drömkaka

Mmm thékakor är så himla gott, jag brukar också baka dem med fullkornsmjöl & lite vanligt vetemjöl, blir så gott att oh ändå : )

2009-03-24 / 18:16:52
URL: http://dromkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback