You macadamian me crazy

Ok, vi lekte lite med rubriken eller hur?
Hehe, men detta brödet alltså. Jag blir helt galen. Det finns inte ord för att beskriva hur bra det här blev trot alla mina snedsteg. Det var tänkt ett jag skulle utgå från rebecca's valnötsbröd men vi har ingen assistent så jag körde med degkrokar istället och jag fick inte degen att hålla ihop, lixom släppa från kanterna och sånt som degen "ska" göra. Så jag lät dem bara jäsa en omgång istället i bunken. Lade degen/smeten (som det blev i mitt fall) och klickade ut den i en smord muffinsplåt. Så resultatet blev ett dussin underbara bröd muffins (igen). Åter till beskrivning av brödet. Det blev som himmelriket, med ett perfekt knaprigt yttre och ännu perfektare mjukt och fluffigt inre. Degen runt nötterna blev nästan friterad och det var sådär lagom salt och tja . . . med andra ord. Helt underbart!



12 portionsbröd 

  • 460g vatten 37º
  • 10g jäst
  • 60g kesella
  • 170g grahamsmjöl
  • 400g vetemjöl
  • 60g grovt hackade macadamianötter
  • 10g salt

  • Mjöl och margarin till formarna

Gör såhär

1. Lös jästen i vattnet och blanda med kesella och mjöl med degkrokar (på en elvisp) på låg hastighet ca 15 minuter.
2. Tillsätt saltet, öka hastigheten och arbeta ytterligare ca 10 minuter-
3. Blanda i nötterna. Öka hastigheten ytterligare och arbeta ett par minuter till.
4. Täck bunken med en kökshanduk och låt jäsa 2 timmar. Sätt ugnen på 250º.
5. Klicka ut degen i en smord muffinsplåt. Pudra lite mjöl ovanpå varje "bulle". Sätt in bröden i ugnen ca 20 minuter eller tills de inte är klibbiga i mitten längre.


Rebecca

Wow vilka snygga bröd! Du kanske blir bagare en dag?

Jag älskar att använda formar eftersom man kan göra lösare smet - och alltså få luftigare bröd.

2009-03-23 / 08:55:57
URL: http://rebeccaskitchen.se
Anonym

Jag hade i de rivna morötterna samtidigt som man skulle tillsätta solroskärnorna och mjölet. Tror det ska vara så, mina blev i alla fall bra :)

2009-03-23 / 11:58:18
URL: http://bodycombat.blogg.se/
tess

SV. Ja, precis! Dock tycker jag att killar har mycket lättare för sig att "bli" eller göra sig snyggare :D

2009-03-23 / 16:25:58
URL: http://rpattinson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback