Het stroganoff

För ett tag sen var jag ju med i Jennies tävling där man kunde vinna en sichuanolja från kryddlandet.
Nu är det så att jag får helt ta och be om ursäkt att jag inte har bloggat om denna underbara oljan tidigare.
För jo, jag vann ju faktiskt tävlingen och oljan används flitigt här hemma ;)

Här har jag stekt korven i just denna oljan istället för vanlig olja eller smör. då jag ville ha en lite hetare stroganoff.
Det var verkligen smart tänkt av mig om jag får säga det själv!
Den håller en jämn hetta hela tiden och blir aldrig för starkt, som det kan bli ibland när man vill ha lite spicy ;)



4 portioner

  • 400g falukorv
  • 1 tsk sichuanolja
  • Paprikapulver
  • Chillipulver
  • Grillkrydda
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 dl creme fraiche
  • ½ - 1 dl tomatpuré
  • 2 - 3 dl vatten
  • 1 - 2 msk soja
  • Salt & peppar

Gör såhär

1.
Strimla korven och bryn i stekpanna tillsammans med olja, kryddor och pressad vitlök.
2. Häll på creme fraiche och tomatpuré och rör om.
3. Späd ut med vatten, beroende på hur tjock du vill ha den.
4. Häll i soja. Smaka av med salt och peppar.


Elena

Vad gott det låter! Det här ska jag definitivt testa här hemma då mina barn fullkomligt älskar korvstroganoff :)

2009-04-12 / 10:35:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback